-----------------------------------

Robotterne kommer: Derfor skal dine kunder være på fornavn med dig

af Fremtidsfredag

Lige nu synes vi, det er sjovt.

Gak og løjer. En omgang i karrusellen. En lille, hurtig tur i luftballonen.

Men ganske snart er det ikke bare sjov og ballade, hvor vi siger:

“Siri*, hvordan ser du ud? Og hvor gammel er du? Er du en dreng eller en pige?”

I stedet siger vi:

“Siri, bestil en pizza.”

“Siri, book en tid hos mekanikeren.”

“Siri, køb nogle nye løbesko”

*Siri er Appels stemmestyrede søgefunktion på blandt andet iPhone.

Hvorfor er det vigtigt for dig som virksomhedsejer, selvstændig eller marketingperson?

Det er det, fordi du skal være på fornavn med dine kunder.

For forestil dig, hvis kunderne i stedet sagde:

“Siri, bestil en pizza nummer tre med ekstra ost hos Frankies”

“Siri, book en tid hos Autopartner.”

“Siri, køb et par Sketchers i størrelse 39”

Og forestil dig så, at du har en pizzabiks, men ikke lige Frankies Pizza.

At du har et mekanikerværksted – men ikke lige Autopartner.

Eller at du sælger løbesko… bare ikke lige Sketchers.

Stemmestyrede devices = magt

Lige nu er de stemmestyrede devices på samme stadie, som apps til din smartphone var for 10-12 år siden.

Det var dengang, vi syntes, det var sjovt med en app, der fik det til at ligne, at vi drak øl af telefonen…

via GIPHY

Nu griner vi ikke rigtig ad apps mere, vel?

Vi bestiller takeaway med dem. Vi køber togbilletter. Vi booker et lift.

Vi køber og sælger aktier, planlægger indkøb af dagligvarer og ser TV-Avisen med dem.

Når teknologi-giganter som Apple, Amazon og Google investerer anseelige summer i at udvikle stemmegenkendelse…

Så gør de det ikke for deres blå øjnes skyld.

De gør det, fordi det er fremtiden, og fordi det giver dem en enorm magt og forretningsmæssig fordel.

Hvis Amazon kan plante en stemmestyret device i alle hjem og få folk til at bruge den til alt fra at vælge et særligt musiknummer til at bestille en pizza, så styrer de også, hvad forbrugerne får – hvis forbrugeren vel at værke ikke bestiller et helt specifikt produkt fra en helt bestemt virksomhed.

Udviklingen får en række konsekvenser:

Hvis dine kunder ikke er på fornavn med dit brand, så bestiller de ikke direkte fra dig, når de kalder Siri eller Alexa op og beder dem hjælpe.

Med andre ord:

Står dit brand – din virksomhedsidentitet – ikke som et skinnende neonskilt i natten i din målgruppes bevidsthed…

Kan du så gætte, hvem der løber med ordren?

(Det kan du, men nu siger jeg det alligevel)

Det gør de virksomheder, der har skabt et solidt og klart brand, som målgruppen husker – eller dem, der har betalt for, at Alexa eller Siri foreslår dem.

Jeg tænker, at du har fanget, hvor jeg vil hen med de her fremtidsscenarier.

De lyder måske skræmmende. Dystopiske. Afmægtige.

Men det tror jeg – og her er det virkelig et spørgsmål om tro – ikke det er.

Et stærkt brand fremtidssikrer din virksomhed

Lad os – et kort øjeblik – hæve os op over ønsket om profit her og nu.

I stedet kigger vi på, hvordan du – som selvstændig, ejerleder, marketingperson, direktør, whatever – kan være på forkant med udviklingen.

At bygge et stærkt brand, som kunderne husker, er afgørende, når robotterne kommer.

Så hvordan gør du det?

Hvis du har hørt eller læst mere fra min hånd vil du vide, at jeg tilhører den skole, som tror på det lange, seje træk på et fundament af en solid strategi.

Tålmodighed og hårdt arbejde lønner sig.

Du skal:

  • Kende din målgruppes problemer, behov, bekymringer, spørgsmål og indvendinger
  • Have styr på deres kunderejse fra A til C over B. Altså: Hvordan du forvandler dem fra ikke at ane, hvem du er, til at de er loyale kunder og ambassadører
  • Være synlig (!) på de platforme, målgruppen er på – og hjælpe dem med problemer omkring dit produkt

Jeg taler om content marketing.

Ikke (kun), fordi det er det, jeg sælger i min biks. Men fordi du aldrig vil kunne betale dig til det kendskab i målguppen, du kan få ud af det, med annoncer.

Fordi det at skubbe et produkt hen foran kunden ikke længere er nok.

Fordi moderne markedsføring handler om at skabe relationer til og føre en samtale med kunderne.

Ikke råbe ad dem i reklamer.

Det er sådan, du skaber et brand, som kunderne husker.

Ikke ved at lukke øjnene og tænke:

“Der kommer jo mange forbi min butik alligevel, for den ligger på en befærdet gade.”

“Stemmestyrede devices… det lyder lige science fiction-agtigt nok. Det sker nok ikke i min levetid.”

“Det går jo fint nok nu. Hvorfor skulle jeg bruge tid, kræfter og penge på markedsføring nu?”

“Det lyder alt for hippieagtigt at ‘skabe relationer’ til kunderne. De skal jo bare købe mine produkter.”

Jeg er ikke vokset op med sociale medier og alt det der, så jeg forstår det ikke rigtigt…”

Tja…

Med det her blogindlæg lægger jeg hovedet på blokken:

Når Alexa, Siri og alle deres veninder kommer, så er der kun “one game in town”, som de siger på den anden side af Atlanten.

Det er brand. Brand. Og mere brand. Og stærke relationer til og samtaler med kunderne.

Hvad tænker du?

#Fremtidsfredag

Jeg vover pelsen
og spår om fremtiden

I temaet “Fremtidsfredag” kommer jeg med mine antagelser om, hvordan jeg tror, fremtiden kommer til at se ud inden for online markedsføring.

Temaet er min legeplads. Og så er jeg ret nysgerrig efter at se, om jeg får ret.

Om 10, 20 eller 30 år…

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sætningerne, der dræber dit brand og din forretnings fremtid - Journalist med speciale i content marketing - […] I fremtiden bliver dit brand din vigtigste kapital – særligt, når de stemmestyrede devices tager over […]

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt

Send mig en mail her

 

Du er velkommen til at sende mig en mail via formularen nedenfor, hvis du ønsker at booke et afklaringsmøde eller en bestemt ydelse. Du kan også fange mig på telefonnummer 4262 2470 på hverdage mellem klokkn 8 og 17.

Share This