-----------------------------------

Skriver du til dine kunder – eller til dine konkurrenter?

af Skrivetips

“Hvis jeg ikke bruger fagtermer, tror kunderne så ikke, at jeg er dum? At jeg ikke har styr på mine ting?”

En afart af det spørgsmål har jeg mødt flere gange. Derfor har jeg skrevet dette blogindlæg for at berolige dig. 

Lad mig svare klart: 

Nej. Dine kunder synes ikke, du er dum, hvis du skriver, så de forstår dig. 

Det forholder sig sandsynligvis omvendt. 

Undersøgelser tyder på, at kunderne tænker, at du er dum, hvis du ikke formår at forklare dem dit budskab, så de forstår det. 

Av… 

Har du lyst til at købe af nogen, som får dig til at føle dig som en idiot?

Forestil dig, at du sidder til et kundemøde med et markedsføringsbureau. 

De fine og dygtige folk kaster om sig med fagtermer. 

“Hvad er jeres conversion rate?”

“Hvad med jeres ROAS? Hvad ligger det på?”

“Og hvordan ser jeres PPC ud?”

Uden at der skal gå psykoterapi i den, så prøv lige at mærke efter, hvad det ville gøre ved dig.

  • Bliver du imponeret? 
  • Bliver du skræmt?
  • Føler du dig dum? 
  • Eller tænker du, at afsenderen var et r… ret træls menneske? 

Som minimum holder du nok op med at lytte efter, mens dit blik flakker mod udgangen. 

For hvad skal du bruge conversion rate, ROAS (return on ad spend) og PPC (price per click) til, hvis du ingen forudgående forståelse har for marketing? 

Dine tekster i markedsføringen må ikke have den effekt på kunderne. Så går de igen. 

Men der er flere trolde på din vej… 

Dine kunder læser (sandsynligvis) ikke så godt

16 procent – over en halv million – af voksne danskere har så dårlige læsefærdigheder, at de ikke kan læse, forstå og gengive en simpel tekst.*

*Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2013)

Godt hver tredje dansker læser på et niveau under middel.

Faktisk læser kun hver 10. dansker godt. 

Du skal forstå “godt” på den måde, at de kan læse en kompleks tekst, vurdere dens troværdighed og håndtere modstridende oplysninger i den. 

Hvor stor er sandsynligheden for, at dine kunder er blandt de bedste læsere? 

Det afhænger (måske) af, hvad du sælger. Men når du:

  • Bruger (tunge) fagtermer
  • Skriver lange, komplekse sætninger
  • Anvender (indforståede) forkortelser

… så efterlader du mange mennesker på peronnen. 

Mennesker, som var potentielle kunder, men som du skræmte væk. 

Lær af journalisterne: Skriv til den forudsætningsløse

Ja, vi er et udskældt folkefærd. Os journalister. Med en troværdighed på niveau med brugtvognsforhandlere og telefonsælgere. I get it.

Men journalister har én ting, som du kan tage og bruge direkte i dine markedsføringstekster.

Nemlig begrebet “den forudsætningsløse læser”.

Det er læsere, som: 

  • ikke har baggrundsviden om emnet. 
  • (måske) læser dårligt. 
  • har travlt eller kan blive forstyrret i at læse dine tekster

Men – og det er vigtigt – den forudsætningsløse læser er ikke dum. 

H*n gider ikke læse tekster, som minder om Søren og Mette-bøgerne. Du behøver ikke tale ned til vedkommende. 

Sådan skriver du til kunderne i stedet for dine konkurrenter

Der er tre ting, du skal holde fokus på, når du skal skrive til dine kunder. 

Den ene er din brug af fagtermer. Den anden er længden på sine sætninger. Den tredje er den device, dine kunder læser dine tekster på. 

Pas nu på de fagtermer

Overvej, om dine kunder kender tekniske vendinger i relation til dit produkt/din ydelse? 

Hvis ja: Fyr den af (med måde).

Hvis ikke: Så forklar i det mindste, hvad vendingen betyder. På den måde sikrer du, at din læser ikke føler sig dum. 

Et eksempel:

ROI’en for permission marketing er skyhøj sammenlignet med alle andre kanaler. 

(Okay… tak for markedsføringslingo, nørd, men hvad betyder det for mig?) 

I stedet kunne jeg skrive: 

Du får i gennemsnit 42 kroner igen for hver krone, du investerer i salg gennem nyhedsbreve på mail. Det kan hverken markedsføring på Facebook, Instagram eller LinkedIn nå til sokkeholderne. 

Den sidste forklaring er mere konkret og nem at forstå. Den imponerer næppe mine konkurrenter. 

Men det er heller ikke dem, jeg skriver til. 

Hold dine sætninger i kort snor

Forsøg at nøjes med én information per sætning. Det er svært. 

Når vi taler, har vi en tendens til at bruge mange indskudte sætninger. 

Selvom jeg er stor fortaler for, at vi skal skrive mere, som vi taler, så er det nemt at lege kluddermor med konstruktionen af sine sætninger. 

Se bare forrige sætning… 

Skriv til skærmen (dine læsere vil takke dig) 

Ud over at dine læsere sandsynligvis ikke læser særlig godt og ikke kender fagtermer i din branche, så har du endnu en udfordring: 

De læser formentlig dine tekster på en lille skærm. 

De senere år har tendensen været, at flere og flere læser på mobilen. 

Tager du ikke hensyn til det, når du skriver og layouter din tekst, så risikerer du at miste mange læsere. 

Jeg har uddybet, hvordan du skriver til skærmen i dette blogindlæg. 

Få en forlomme til bedre hjemmesidetekster

Jeg har lavet en guide, som hjælper dig med at undgå den ene fejl, som er skyld i, at kunderne går fra din hjemmeside (uden at købe eller kontakte dig).

Den får du ved at klikke på billedet nedenfor.

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vidst eller vist? 12 klassiske stavefejl - og hvordan du undgår dem - […] private teori er, at afsenderen tænker, at “sådanne” lyder mere seriøst end “sådan”. Men det er […]

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt

Send mig en mail her

 

Du er velkommen til at sende mig en mail via formularen nedenfor, hvis du ønsker at booke et afklaringsmøde eller en bestemt ydelse. Du kan også fange mig på telefonnummer 4262 2470 på hverdage mellem klokkn 8 og 17.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

Share This