-----------------------------------

Ny hjemmeside: 7 vigtige overvejelser, før du finder en leverandør (eller går i gang selv)

af | Hjemmeside

Når du skal have ny hjemmeside, er der en række faldgruber.

I denne guide får du syv overvejelser, du skal være særligt opmærksom på, når du skal i gang med ”projekt ny hjemmeside” + 20 spørgsmål, du skal stille din leverandør, før du laver en aftale.

Målet med artiklen er at klæde dig på, så du undgår, at:

  • Projektet bliver uoverskueligt (for jo mere du googler, jo flere muligheder bliver der for leverandører og funktioner)
  • Hjemmesiden bliver (meget) dyrere end forventet
  • Resultatet ikke er, som du ønskede
  • Kunderne ikke finder hjemmesiden
  • Du ved en fejl har sagt ja til en dyr og bunden aftale, som du ikke kan komme ud af

Godt.

Lad os klæde dig på til at få en ny hjemmeside.

1. Få styr på din målgruppe, inden du laver ny hjemmeside

Få styr på din målgruppe, inden du laver en ny hjemmeside

Et godt kendskab til din målgruppe er afgørende for, hvor effektiv din nye hjemmeside bliver.

Målgruppen har både betydning for, hvordan den nye hjemmeside skal se ud, og hvilke funktioner den skal indeholde.

Vil målgruppen foretrække en enkel, moderne hjemmeside – eller er det vigtigere, at du kan bruge den som en del af din content marketing-strategi, hvor du distribuerer din viden gennem for eksempel blogindlæg?

Dit kendskab til målgruppen er vigtigt at få formidlet til din hjemmesideleverandør, så din nye hjemmeside kommer til at passe til den.

2. Bliv skarp på formålet med en ny hjemmeside

Hvad er formålet med din nye hjemmeside? Skal du sælge  direkte til kunderne, have dem til at kontakte dig eller booke en tid online?

På mange måder minder et hjemmesideprojekt om at bygge et hus.

Men frem for at begynde med, hvilke farver der skal være på væggene, så begynd med, hvad du rent faktisk skal bruge huset til.

Det nytter ikke rigtig at lave en minimalistisk, japansk inspireret penthouse-lejlighed til en børnefamilie (den bliver i hvert fald ikke ved med at være minimalistisk særlig længe…).

På samme måde nytter det ikke at forelske sig i et flot hjemmesidedesign, før du ved, hvad hjemmesiden skal gøre i din forretning.

Begynd derfor med formålet og strategien, som en ny hjemmeside skal hjælpe dig med.

Skal din hjemmeside hjælpe dig med at:

  • Sælge produkter direkte til kunder gennem en webshop?
  • Være et digitalt visitkort, som du selv sender folk hen til?
  • Få flere kunder i din fysiske forretning?
  • Blive fundet på Google?
  • Skaffe konkrete leads? I form af ønsker om tilbud, kontakt, bookinger eller tilmeldinger til nyhedsbrevet?
  • Aflaste kundeservice ved at svare på kundernes typiske spørgsmål?
  • Hverve medlemmer eller abonnenter?
  • Etablere dig som ekspert på dit fagområde gennem artikler og blogindlæg?

Der kan være et hav af formål med din hjemmeside. Derfor er det vigtigt, at du er skarp på, hvad du skal have ud af din hjemmeside, inden du går i gang med at kontakte en leverandør.

Ved at indsnævre dit formål med hjemmesiden, undgår du at købe sider og funktioner, du ikke skal bruge.

3. Hvad er dit budget til en ny hjemmeside?

Hvad er dit budget til en ny hjemmeside?

Jeg ser ofte spørgsmålet ”Hvor meget koster en hjemmeside?” eller ”Hvor meget skal jeg budgettere med til en webshop” i diverse online fora for selvstændige og iværksættere.

Det svarer til at spørge:

 ”Hvad koster en bil?”

Som du ved, afhænger det af, om du vil have en Skoda, en varevogn, en Tesla, en 10 år gammel Peugeot 107 eller en Lamborghini…

Alle biler kan få dig fra A til B. Men det betyder ikke, at de koster det samme, er lige så tilfredsstillende at køre i og indeholder de samme funktioner.

Så hvordan kommer du nærmere, hvad du må lægge for en ny hjemmeside – og hvad du er villig til at investere?

Du kan prøve en af disse tre metoder:

Sæt tal på
Må hjemmesiden koste 5.000, 10.000 eller 50.000? Spørg et par hjemmesideleverandører, hvad du kan ”snoldre” for det.

Start med din drømmeside og skræl fra
Forestil dig den perfekte hjemmeside til din virksomhed. Skriv funktioner og så videre ned. Skræl så funktioner og sider fra, indtil du sidder med den mindst mulige hjemmeside, du skal bruge for at opfylde din virksomheds behov.

Find en hjemmeside, du kan lide – og spørg, hvad den koster at ”kopiere”
Endelig har du også den mulighed, at du skriver de funktioner ned, du ønsker, og finder en hjemmeside, som nogenlunde ligner den, du ønsker. Derefter kan du spørge din leverandør, hvad den vil koste at lave en tilsvarende til dig.

(Du må selvfølgelig ikke stjæle den 1:1, men du kan sagtens lade dig inspirere.)

4. Få styr på din visuelle identitet, inden du får lavet ny hjemmeside

Det er vigtigt at sikre dig, at din nye hjemmeside passer til dit brand og din visuelle identitet.

En designmanual gør dit liv lettere i al din markedsføring. Også på din hjemmeside.

En designguide sørger for, at du bruger de samme gennemgående brandfarver, skrifttyper, logoer og så videre.

Ofte får virksomheder en grafiker eller et reklamebureau til at lave en guide til virksomhedens visuelle identitet.

De penge kan være givet godt ud, fordi det ikke kun hjælper dig med at lave en hjemmeside, men også når du skal lave opslag på sociale medier, mindre grafikker til dit nyhedsbrev eller have lavet tryksager.

Manualen sikrer dig et ensartet udtryk på tværs af din markedsføring. Det hjælper igen med, at kunderne husker dig.

Har du allerede sådan én, hjælper det din hjemmesideleverandør med at lave et design, der passer til din forretning.

Men fortvivl ikke, hvis du ikke har en designmanual.

Det kræver, at du – i samarbejde med hjemmesideleverandøren – får truffet nogle gode valg om designet på din hjemmeside, så det tiltrækker din målgruppe.

Derefter kan du eksempelvis vælge at bruge de samme skrifttyper, farver og så videre i din øvrige markedsføring.

5. Lav et sitemap for din nye hjemmeside

Med et sitemap sikrer du overblik over din hjemmeside.

Et sitemap for din hjemmeside svarer til en arkitekttegning over et hus.

Det er en oversigt over alle de sider og undersider, du skal have på din hjemmeside.

Du kan tegne sitemappet på et stykke papir og give det til din hjemmesideleverandør. Eller du kan vælge at bruge (gratis) tjenester som Canva til det.

På den måde ved h*n, hvordan strukturen på hjemmesiden skal se ud – og du kender samtidig omfanget af opgaven.

Hvis du selv skal skrive alle teksterne eller hyre en professionel tekstforfatter ind, så hjælper sitemappet dig med at planlægge og prioritere rækkefølgen af opgaverne.

Vigtig note:

Når du skal have ny hjemmeside, er det vigtigt også at tænke SEO ind. SEO står for Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering.

Her hjælper sitemappet dig også enormt.

Jo flere af teksterne, der skal søgemaskineoptimeres, jo bedre sikrer et sitemap, at du bruger attraktive, strategiske søgeord. Samtidig undgår du at konkurrere mod dig selv på de samme søgeord, hvis du har ydelser eller produkter, som minder om hinanden.

6. Vælg et (godt) CMS – det bliver billigere i længden

Vælg et CMS - content management system - til din nye hjemmeside, så du selv kan tilføje blogindlæg og artikler og eventuelt rette i anden tekst og billeder på hjemmesiden.

Lynhurtig nørd:

CMS står for ”content management system”. Det er det fundament, som din hjemmeside står på.

Det er via CMS’et, at du kan ændre tekst og billeder på sider, oprette blogindlæg og så videre.

Verdens mest udbredte CMS er WordPress. Der findes også danske Umbraco, Joomla, Drupal, SiteCore og andre CMS’er.

Det vigtige her er:

Nogle hjemmesideleverandører laver ikke hjemmesider i et CMS. Det betyder, at hver gang du skal have ændret en sætning eller tilføjet et andet billede… så skal alt kodes fra bunden.

Du kan kort sagt ikke selv ændre et ord og er nødt til at have leverandøren ind over hver gang.

Derfor vil jeg altid anbefale, at du vælger et CMS, som du selv kan rette indholdet i. Jeg foretrækker WordPress, hvis du er nysgerrig på det.

Vælg et CMS, der er intuitivt og nemt at forstå – og som du faktisk selv har magten over. Det bliver både billigere på den lange bane, og du undgår ventetid og grå hår over at skulle have fat i leverandøren hele tiden.

7. Brug en professionel tekstforfatter til din nye hjemmeside

Få hjælp fra en tekstforfatter, så dine tekster får kunderne til at handle.

Selvfølgelig kan du skrive dine hjemmesidetekster selv. Lidt ligesom jeg kan bygge en carport. Sådan… i teorien.

Den bliver godt nok grim, skæv og med risiko for sammenstyrtning. Men altså… hvis vi bare siger, det er en carport, så er det vel?

Ej, grovkornet humor til side.

Du bør overveje, om du i forbindelse med dit hjemmesideprojekt skal få hjælp af en professionel tekstforfatter.

Af to grunde:

1) Det er gode hjemmesidetekster, som får dine kunder til at kontakte, tilmelde sig, trykke på købsknappen, booke en prøvetur eller fremvisning og så videre. Professionelle tekstforfattere har specialiseret sig i at få dine kunder til rent faktisk at handle på din hjemmeside.

2) Hvis du er i en branche, hvor du kan få meget omsætning ud af at blive fundet på Google, så er teksterne et virkelig dumt sted at spare. En professionel tekstforfatter med styr på SEO (søgemaskineoptimering) sørger for, at dine tekster indeholder de rette søgeord, så kunderne rent faktisk finder hjemmesiden.

Finder kunderne ikke hjemmesiden, og handler de ikke på teksterne… så kan det jo være lidt ligegyldigt. Ikke?

Nu får du lige en opsummering og derefter 20 konkrete spørgsmål, du bør stille din hjemmesideleverandør, inden du giver vedkommende opgaven!

Opsummering: Vigtige overvejelser til din nye hjemmeside

1) Få styr på din målgruppe
Din målgruppe kommer – blandt andet – til at afgøre, hvordan din hjemmeside skal se ud. Derfor er det vigtigt, at du kender din målgruppe godt, og at du kan formidle den viden videre til din hjemmesideleverandør.

2) Vær skarp på, hvad formålet er med din hjemmeside
Så undgår du at få udviklet funktioner, sider og så videre, som du egentlig ikke har behov for.

3) Vælg dit budget
Tre måder at få styr på det er a) at vælge en pose penge, du vil bruge og se, hvor langt du kommer for den, b) at skrive alle dine største ønsker til dit website ned og skrælle funktioner fra, indtil du når frem til det mindst mulige produkt, eller c) find en hjemmeside, du kan lide, og spørg din leverandør, hvad en tilsvarende koster at lave.

4) Få styr på din visuelle identitet
Enten ved at få lavet en designmanual med din virksomheds visuelle identitet (farver, skrifttyper, logo osv.) af en dygtig grafiker – eller ved at tage udgangspunkt i hjemmesiden i dit generelle markedsføringsmateriale.

5) Lav et sitemap over din nye hjemmeside
Det hjælper dig som en arkitekttegning over et hus med at beslutte, hvilke sider og menupunkter din side skal indeholde.

6) Vælg et godt CMS
Undgå hjemmesideløsninger, hvor du ikke selv kan ændre i tekster og billeder eller oprette blogindlæg. Det bliver dyrt i længden, hvis du altid skal have fat i din hjemmesideleverandør for at få ændret på din side.

7) Brug en professionel tekstforfatter
Selvfølgelig er udseendet på din hjemmeside vigtigt, men det er ordene, som får dine kunder til at kontakte, tilmelde sig, booke og købe. Derfor bør du overveje at bruge en professionel tekstforfatter, som både sikrer, at dine tekster er søgemaskineoptimerede, og at teksterne får kunderne til at foretage den handling, du ønsker.

 

Huskeliste: Det skal du spørge din leverandør om, inden du hyrer dem til en ny hjemmeside

Spørgsmål til priser

  • Hvor mange sider eller sideskabeloner inkluderer prisen?
  • Er opsætning af Google Analytics og Facebook Pixel inkluderet?
    (Google Analytics hjælper dig med statistik over dine besøgende på hjemmesiden, mens Facebook Pixel sikrer, at du kan vise annoncer for dine besøgende)
  • Har siden SSL-certifikat som en del af prisen?
    (Et sikkerhedscertifikat, som sikrer, at din hjemmeside ikke bliver afvist af dine kunders browser)
  • Er sikkerhedsfunktioner som firewall, spam-filter og lignende med i prisen?
  • Er prisen inklusive billeder og ikoner?
  • Skal jeg selv stå for at købe domæne og hosting?
  • Står I for køb domæne og hosting?
  • Er sikkerhedsopdateringer og backup af hjemmesiden med i prisen?
    (Eller skal du selv stå for det løbende vedligehold af temaer, plugins og backup af hjemmesiden, så du er beskyttet ved hacking)

Spørgsmål til funktioner

  • Hvilket CMS er siden bygget på?
    (Hvis det ikke er bygget på et CMS, skal du virkelig overveje, om det er den rette løsning)
  • Er hjemmesiden mobiloptimeret?
  • Kan jeg selv ændre i tekster og billeder og tilføje blogindlæg – eller skal alle ændringer gå igennem jer?
    (Note: Jeg vil altid anbefale dig at få en hjemmeside, hvor du selv kan ændre indholdet. Ellers bliver det lynhurtigt dyrt og bøvlet)
  • Får jeg en guide eller et minikursus i, hvordan jeg gør?
  • Er hjemmesiden compliant i forhold til GDPR (persondataforordningen) og samtykke ved brug af Cookies?
  • Kan mine kunder skrive sig op til mit nyhedsbrev gennem hjemmesiden?
  • Kan jeg få sociale ikoner til min Facebook-, LinkedIn- eller Instagram-side på hjemmesiden?
  • Er prisen inklusive kontaktformular, bookingmodul eller andre funktioner, mine kunder skal bruge for at komme i kontakt med mig eller købe mine ydelser?
  • Laver I en søgeordsanalyse for mig eller skal jeg selv eller en tekstforfatter stå for det?

Spørgsmål til rettigheder og fremtidige udgifter

  • Har jeg rettighederne til al design, tekst, billeder og indhold?
  • Kan jeg flytte siden fra jer, hvis jeg ønsker det?
  • Hvor længe binder jeg mig for, hvis I står for hosting, domæne, sikkerhedsopdateringer og backup?

Undgå den fejl, som koster flest kunder på en ny eller gammel hjemmeside

Jeg har lavet en guide til dig, som hjælper dig med at undgå at begå den største fejl, som koster kunder på din hjemmeside.

Klik på billedet nedenfor og snup guiden.

Brug for hjælp?

Du er velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak om, hvordan du får lavet en ny, effektiv hjemmeside, som styrker din forretning og omsætning.

Book en telefonsamtale via formularen her eller ring på 42642470.

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Guide: Markedsføring for psykologer og terapeuter - […] du allerede en hjemmeside – eller skal du have lavet én – så er det vigtigt at tage højde…

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt Contentsnedkeren

Ring til mig direkte på 42 64 24 70 (hverdage mellem kl. 8 og 17), eller send en besked samt dine kontaktoplysninger nedenfor.

Jeg ringer til dig inden for max 24 hverdagstimer.

Så tager vi en (uforpligtende) snak om, hvad din markedsføring har brug for netop nu – og om jeg er den rette til at hjælpe dig.

Share This