-----------------------------------

10 metoder til at få idéer til opslag på Facebook og Instagram

af | Content marketing

Du ved, at det er vigtigt at slå indhold op på din virksomheds Facebook-side eller Instagram-profil regelmæssigt.

Men du har måske svært ved at få gode idéer til, hvordan du laver det der tommelfingerstoppende og uimodståelige indhold, som får dine kunder til at:

  • Standse på deres vej gennem newsfeedet og se dit opslag
  • Stikke dit opslag et like eller en kommentar
  • Dele opslaget

Derfor har jeg samlet 10 metoder, som jeg selv bruger, når jeg føler mig idéforladt.

Du kan bruge metoderne til dit Facebook- og Instagram-indhold, men du kan naturligvis også bruge dem, når du skal skrive blogindlæg, nyhedsbreve, lave YouTube-videoer – eller hvor og hvordan du nu engang markedsfører dig.

Lad os komme i gang: Her er 10 metoder til at få gode idéer til indhold til din Facebook-side eller Instagram-profil.

1. Hvad spørger dine kunder om?

Lur mig. Dine kunder har spørgsmål. Og de stiller dem til dig.

Spørgsmål om dine produkter og ydelser.

Det kunne være:

Hvordan finder jeg den rigtige størrelse til mig? Hvilken farve passer bedst i mit hjem? Kan jeg bære et snit i taljen på kjolen?

Når du skal finde på gode opslag til Facebook, så prøv at lave en liste over de spørgsmål, kunderne oftest stiller, og de forbehold, de har.

Allerede her har du sikkert en masse guld at lave opslag ud fra.

I forhold til spørgsmålene oven for kan det være:

  • Sådan finder du den rigtige størrelse
  • Sådan vælger du en sofa i den rigtige farve til dig hjem
  • Sådan vælger du det rigtige kjolesnit til din kropsform

Du er med på princippet, men for lige at skære det ud i pap:

Dine kunder sidder med spørgsmål, bekymringer og indvendinger i forhold til at købe af dig. Tænk i videoer, billeder og tekst, som kan tage brodden af dem.

2. Hvad googler dine kunder?

Hvad gør dine kunder, når de (måske) ikke tør stille spørgsmålet direkte?

De… googler.

Men én ting er at gætte på, hvad kunderne googler. Noget andet er at finde de faktiske søgeord og –fraser, de bruger.

Her kommer din nye bedste ven ind i billedet: Relaterede søgeord.

Når du skriver en sætning i søgefeltet på Google, kommer der nemlig en række forslag (nogle mere skøre end andre). Det er søgeforslag, som Googles robot har fået før, og som relaterer sig til søgningen.

Så gå på Google. Skriv et spørgsmål ind, dine kunder stiller. Kig så på de søgninger, der relaterer sig til det.

Måske er der en vinkel, du ikke havde tænkt på?

3. Hvad søger dine kunder på på YouTube?

I samme boldgade finder du søgninger på YouTube. YouTube er ikke kun en videotjeneste. Det er også verdens anden største søgemaskine – efter Google.

Her kan du lave samme øvelse.

Skriv ”how to” + noget, der relaterer sig til din forretning ind. Se, hvad der dukker op.

Eller hvad med at begynde med ”why am I” + noget, der relaterer sig til dine ydelser og produkter.

Det er et rigtig godt spørgsmål at begynde med, hvis du sælger ydelser inden for behandling af skavanker fysisk eller mentalt:

Ofte ligger der gode idéer til både videoer, grafik og tekst og venter på dig her.

4. Hvad følger dine kunder på Instagram?

Er du på Instagram med din virksomhed?

Så har du de bedste betingelser for at researche dine kunder.

Sådan gør du:

Klik ind på dine følgere og tjek, hvilke profiler de følger.

Er der nogen, som laver noget, der minder om din forretning?

Så kig på profilens opslag og lad dig inspirere af de opslag, som har mange likes og kommentarer.

5. Spørg dine kunder

Her er et vildt forslag…

Hvad med at spørge dine kunder, hvilken type indhold de gerne vil have på din Facebook-side og Instagram-profil?

Du kan eventuelt give dem valgmuligheder og lokke dem til at ”stemme” og kommentere.

6. Hvilket indhold laver dine konkurrenter?

Den gode gamle konkurrentanalyse kan du sagtens bruge til at udvikle idéer til dit content.

Vælg for eksempel fem konkurrenter ud, som du løbende holder øje med.

Måske laver de indhold, som du kan lade dig inspirere af?

Tjek denne video, som viser dig, hvordan du effektivt holder øje med dine konkurrenter på Facebook.

7. Hvad har virket før?

Jeg oplever desværre ofte, at selvstændige og virksomheder laver knaldgodt indhold og deler det. Én gang.

Men du kan sagtens dele essensen af dit indhold flere gange – eventuelt pakket ind på en ny måde med eksempelvis en ny video eller et nyt billede.

Tjek, hvilket indhold der har virket godt for dig før. Det kan du eksempelvis gøre i Indblik på Facebook og Instagram eller i Google Analytics på dit website, hvis du har det slået til.

Hvad er der flest mennesker, som liker, kommenterer og deler? Hvilke typer af opslag har du fået god rækkevidde på?

Kan du lave noget nyt, der ligner? Eller kan du pakke noget gammelt indhold ind på en ny måde?

8. Hvilke begivenheder ved du kommer?

Holder du webinarer eller sender live på Facebook eller Instagram?

Så ved du, hvornår du har tænkt dig at afholde dem. Det er oplagt indhold til Facebook og Instagram at gøre reklame for det.

Har du en fysisk butik med events? Så har du også indhold til Facebook og Instagram.

Du behøver ikke kun lave indhold baseret på begivenheder, som du selv står for.

I løbet af året er der et hav af begivenheder, som du kan ”koble dig på” og lave indhold ud fra.

For eksempel:

  • Højtider – jul, påske, pinse, Halloween og så videre.
  • Særlige tidspunkter af året, hvor dine kunder oplever et givent problem
  • (Underlige) mærkedage
  • Når din målgruppe kommer til penge – for eksempel når der bliver udbetalt restskat i marts, børnepenge engang i kvartalet, feriepenge i maj… og så videre.

Der er masser af muligheder for at planlægge et halvt eller et helt år frem og plotte relevante mærkedage og sæsoner ind i din contentplan.

9. Hvad siger dine kunder om dig?’

Uanset om du sælger produkter eller ydelser, så er kundeudtalelser uhyggeligt effektive.

Udtalelser fra tidligere kunder giver det, vi på nørdsk kalder ”social proof”.

Så hvis du er konsulent, vidensformidler, foredragsholder, behandler eller rådgiver… hvorfor ikke dele et billede af dine glade kunder og fortælle, hvad de har fået ud af at handle med dig?

Og hvis du driver en restaurant, butik eller webshop… hvorfor ikke spørge kunderne, om de vil fortælle om deres oplevelse i din forretning, og hvad deres udbytte af et køb hos dig var?

(For en god ordens skyld: Husk at få lov til at dele kundeudtalelser og billeder. Alt andet er dårlig stil.)

10. Personlige historier

På sociale medier opfører vi os… socialt. Vi hænger ud, lurer på vores ekskærester og konkolleger – og så iscenesætter vi os selv.

Personlige historier er enormt effektive til at få hyggefaktoren op på Facebook og Instagram. På den måde giver du din målgruppe et indblik i dig.

Et par eksempler:

  • Er du stresscoach, og har du selv været nede med stress, så kan du fortælle din historie
  • Driver du en restaurant? Så fortæl om, hvilke råvarer du elsker, eller hvilken mad du laver, når du skal forkæle dig selv på en fridag.
  • Har du spildt ned af dig selv lige inden et stort foredrag? Måske tør du vise din menneskelige side til dine følgere og dele et billede af dig selv med historien…

Personlige historier virker rigtig godt på Facebook og Instagram, fordi vi – som privatpersoner og potentielle kunder – bruger medierne socialt.

Men overvej altid:

Passer ”autentisk markedsføring” ind i dit brand og din forretning? Synes din målgruppe, at det er ok at dele fejl, mangler og personlige historier?

Hvis de ikke gør… så træd varsomt.

Læg en plan

Vil du tage din markedsføring til nye højder?

Så har jeg lavet et minikursus og en arbejdsbog til dig, som hjælper dig med at lægge en strategi for din content marketing.

Gennem seks trin får du strategien for din markedsføring ned på ét A4-ark, så du ved, hvad du skal gøre, hvor og hvornår.

Du hapser kurset ved at klikke på billedet nedenfor.

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. Online markedsføring for coaches: Den ultimative guide - […] Få flere værktøjer til, hvordan du finder emner til indhold til blogindlæg og opslag på sociale medier her. […]

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt Contentsnedkeren

Ring til mig direkte på 42 64 24 70 (hverdage mellem kl. 8 og 17), eller send en besked samt dine kontaktoplysninger nedenfor.

Jeg ringer til dig inden for max 24 hverdagstimer.

Så tager vi en (uforpligtende) snak om, hvad din markedsføring har brug for netop nu – og om jeg er den rette til at hjælpe dig.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

5 måder du kan bruge en blog i din markedsføring

En blog kan være enormt effektiv del af din markedsføring. Både som selvstændig, virksomhed og personligt brand.

Der er særligt fem måder, du kan gøre brug af en blog til at få synlighed og kunder på.

Share This