-----------------------------------

Guide: Online markedsføring for advokater

af | Content marketing

Online markedsføring for advokater… det kan virke uoverskueligt.

Hvordan bruger du som advokat sociale medier, online indhold og nyhedsbreve til at markedsføre dig? 

Det får du svar på i denne guide, som giver dig fem trin til effektiv markedsføring.

Troværdighed og faglighed er prioritet nummer et

Er der noget, vi har behov for, når vi køber juridiske ydelser, så er det tillid.

Tillid til, at den advokat, vi hyrer, har styr på sine sager. 

Det giver dig et branchemæssigt benspænd. Hvor andre kan være “sjove” på sociale medier, er du på grund af din faglighed mere bundet. 

Markedsføring for advokater balancerer mellem at søge synlighed om forretningen, men uden at målgruppen tænker, at det bliver for “lallet”. 

Til gengæld har du en kæmpe fordel: 

Ydelser som juridisk bistand er noget, som potentielle kunder googler, når de har behovet. Derfor kan du ret præcist finde ud af, hvad dine kunder spørger Google om, og hvad de er i tvivl om i relation til dine ydelser.

Der er fem trin til en effektiv online markedsføring for advokater. 

1. Søgemaskineoptimering af hjemmesiden

Hjælp dine klienter med at finde dig, når de leder efter dig.

2. Blog: Svar på dine kunders spørgsmål

Hjælp dem med at finde dig, og bliv deres betroede rådgiver.

3. Sociale medier – hold dig synlig

Få synlighed og nå dine potentielle klienter, hvor de bevæger dig.

4. Nyhedsbreve: Skab en relation til dine potentielle klienter

Påvirk dine potentielle klienter kontinueringt, opbyg din troværdighed og luk aftalen.

5. Annoncering – øg din synlighed og rækkevidde

Sæt turbo på din synlighed og rækkevidde med betalt annoncering på sociale medier og søgemaskiner. 

Lad os dykke ned i de enkelte punkter.

1. Søgemaskineoptimering (SEO) af hjemmesiden

Hjemmesiden er hjertet i din markedsføring som advokat. 

Det er her, potentielle klienter og nuværende kunder får dannet sig et billede af, hvad du tilbyder, og hvordan det hjælper dem. 

De vurderer naturligvis også på, om I er det rette match, og om I skal arbejde sammen. Og så er det på hjemmesiden, de finder ud af, hvordan de kontakter dig.

Men besøgende på hjemmesiden kommer ikke af sig selv.

Der er groft sagt tre måder, du kan generere trafik til hjemmesiden. 

  1. Opslag på sociale medier, hvor du linker til hjemmesiden
  2. Annoncer på sociale medier/søgemaskiner, hvor du linker til din hjemmeside
  3. Søgemaskineoptimering (SEO), hvor du får kunderne ind via Google

Som advokat er det oplagt at tænke Google først, for dine potentielle klienter vil ganske givet google både svar på spørgsmål om dit fagområde eller forsøge at finde specifikke fagpersoner. 

Derfor kan du fokusere på: 

Lokal SEO

Google My Business

Fagspecifik SEO

Lokal SEO

I forhold til søgemaskineoptimering (SEO) af din hjemmeside kan du eksempelvis fokusere på lokal SEO. 

Det vil sige, at du optimerer dine hjemmesidetekster, så de bliver fundet, når kunderne søger på efter advokater i dit område.

Det er for eksempel søgninger som:

  • Advokat Køge
  • Advokatkontor Sønderborg
  • Advokatfirma Esbjerg

Google My Business – sæt din praksis på landkortet

En anden måde at optimere din hjemmeside mod lokale søgninger er ved at oprette en profil på Google My Business.

Det er gratis. 

Med Google My Business dukker din virksomhed op på Google Maps, og ofte er netop kortet det øverste søgeresultat, når potentielle klienter googler.

Se bare eksemplet her: 

Billedet viser, hvordan Google My Business virker i forhold til markedsføring for advokater.

Sådan opretter du en profil på Google My Business

  1. Gå ind på Google My Business via dette link: https://www.google.com/intl/da_dk/business/ 
  2. Klik på “administrér min profil”
  3. Følg guiden og udfyld oplysningerne om din virksomhed
  4. Nu sender Google dig et postkort med en kode. Der kan gå op til 14 dage. 
  5. Når du modtager postkortet, guider Google dig igennem resten af processen

Fagspecifik SEO 

Men lokal SEO er ikke altid nok. 

Lur mig, om du ikke har et eller flere specialer, du arbejder inden for – og lur mig, om dine potentielle klienter ikke godt ved, at det ikke er en hvilken som helst advokat, de har behov for.

Ud over lokal SEO kan du vælge at fokusere på “fagspecifik SEO”. Det er et begreb, jeg selv har opfundet, og det dækker over, at du både tænker geografi og dit speciale ind i dine hjemmesidetekster.

Det er søgninger som: 

  • Boligadvokat Horsens
  • Skilsmisseadvokat Odense
  • GDPR advokat Aalborg

Bonussen ved at optimere dine tekster mod den slags søgeord er, at du rammer kunderne meget mere præcist i forhold til det problem, de står med – og som du kan hjælpe dem med at løse.

Samtidig er det selvfølgelig vigtigt, at dine hjemmesidetekster ikke kun får folk ind på din hjemmeside. De skal også sælge effektivt til de besøgende.

Guide til hjemmesidetekster, der sælger

Men der er også en yderligere mulighed for at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Nemlig at svare på din målgruppes typiske spørgsmål via blogindlæg.

2. Blogging

Forestil dig, at du intet kendskab har til jura. Overhovedet. 

(Det er svært. Jeg ved det godt, men leg lige med).

Du skal købe en lejlighed som forældrekøb til dit barn, der skal til at studere. Men… hvordan er det lige med reglerne for den slags?

Hvad gør du? 

Du googler. Selvfølgelig. 

Op kommer disse svar: 

Markedsføring for advokater: Brug søgemaskineoptimerede indlæg til at svare på dine potentielle klienters spørgsmål og tiltrække dem til din praksis.

Pointen er: 

Nogle gange ved dine potentielle klienter måske slet ikke, at de har behov for en advokat. 

De ved, at de står i en given situation, og at der “nok er nogle regler”, som kan påvirke deres økonomi, rettigheder, arveforhold eller lignende.

I dette tilfælde søger forældrene på Google for at finde ud af, hvad reglerne egentlig er. 

Gennem blogging kan du hjælpe dine potentielle klienter med svar på nogle af de indledende spørgsmål de har. 

På den måde får du 1) synlighed, 2) troværdighed og 3) mulighed for at fastholde dine potentielle kunder.

Nu kan du nemlig forsøge at lokke dem ind på din e-mailliste (dit nyhedsbrev), opfordre dem til at kontakte dig direkte for en indledende snak eller ramme dem med retargeting-annoncer.

Smart, ikke? 

Dine blogindlæg kan du også bruge som indhold på sociale medier og i dit nyhedsbrev. 

Hvilket bringer mig til… 

3. Sociale medier: Kan de bruges i markedsføring for advokater?

Ja!

Selvom du er bundet af en mere formel branche, kan du sagtens bruge sociale medier i din markedsføring som advokat.

De er geniale til at skabe synlighed om din virksomhed og trafik til din hjemmeside.

Selvom der kommer trafik fra Google, så er sociale medier både en vigtig del af “brandingen” af din advokatvirksomhed, i forhold til at få besøgende ind på dit website og at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Men… 

Hvilke sociale medier skal du være aktiv på? 

Og hvad skal du skrive?

Det afhænger helt og holdent af din målgruppe. 

LinkedIn – oplagt til markedsføring for advokater med B2B-klienter

Henvender du dig som advokat primært til andre virksomheder – altså, B2B – så er LinkedIn oplagt. 

På LinkedIn kan du både markedsføre dig via en firma-side og din personlige profil. 

Hvilken type af indhold kan du så lave? 

Her er nogle idéer: 

  • Del blogindlæg om konkrete problemstillinger, din målgruppe har i relation til dit fagområde
  • Lok med en “freebie” – altså, et stykke gratis indhold som eksempelvis en tjekliste, en e-bog eller en guide – for at få målgruppen ind på dit nyhedsbrev
  • Lav opslag med menneskelige vinkler på din advokatpraksis – for eksempel hvis du er ude at holde oplæg, holder teammøde, har personalenyheder eller lignende
  • Del nyheder om dit fagområde til din målgruppe, som kommer til at påvirke den
  • Udnyt gode kundecases til at vise dine potentielle kunder, hvordan du allerede har hjulpet nogen, der ligner dem

Jeg opfordrer altid til, at du finder nogle faste indholdsformater. På den måde gør du produktionen af indhold mere effektiv samtidig med, at du holder den røde tråd. 

Facebook og Instagram – få fat i private klienter direkte

Er din målgruppe privatpersoner? Så er LinkedIn næppe det mest oplagte medie for dig. 

Lad os eksempelvis sige, at du har specialiseret dig i skilsmissesager, og din primære målgruppe er kvinder i alderen 30 til 50 år. 

Så er Facebook eller Instagram i virkeligheden medier, hvor flest af dine potentielle klienter befinder sig. 

Hvilken type indhold kan du så lave? 

  • Del blogindlæg, som relaterer sig til målgruppens udfordringer
  • Svar på typiske spørgsmål, som din målgruppe har
  • Lok (ja, igen) med en “freebie” med gratis indhold, hvor målgruppen bytter deres e-mailadresse for din information
  • Brug case-historier til at sætte et menneskeligt ansigt på de problemer, du løser for målgruppen

Hav et klart formål med dine opslag

Uanset om du henvender dig til klienter B2B eller B2C, så er det selvfølgelig vigtigt, at du både tager udgangspunkt i målgruppen, når du laver indhold, og laver indhold, der passer til platformens præmisser. 

Groft sagt skal du balancere mellem at bevare din faglige troværdighed – uden at kede dine følgere ihjel. 

Du bør altid have et klart formål med at markedsføre dig på sociale medier. Helt ned på det enkelte opslag.

Når jeg laver opslag til sociale medier – enten for mig selv eller mine kunder – arbejder jeg altid ud fra en af disse målsætninger: 

Synlighed / rækkevidde / engagement

Det er opslag, som har til formål at “brande” virksomheden. Altså, at skabe et billede af din virksomhed i målgruppens øjne som var den en person, nå ud til mange i målgruppen, få dem til at like, dele og kommentere, så de er engagerede i “brandet”.

Lead-generering

Det er bare et smart markedsføringsord for at få læsere til dit nyhedsbrev eller få klienter til at kontakte dig. 

Ofte kommer det direkte salg nemlig ikke fra sociale medier. Sociale medier er effektive til at få synlighed og blive opdaget af målgruppen, mens nyhedsbreve er supereffektive at sælge ydelser igennem.

Trafik

Det er eksempelvis links til blogindlæg eller direkte til salgssider på hjemmesiden. Der kan være flere formål med trafik. 

1) At øge din troværdighed som fagperson, så målgruppen får tillid til, at du kan hjælpe dem, 

2) At samle data på den del af målgruppen, som interesserer sig for et givent emne, så du senere kan annoncere en relevant ydelse direkte til dem, eller

3) at sælge direkte til målgruppen.

4. Nyhedsbreve

Der er rigtig mange gode grunde til at bruge nyhedsbreve i din markedsføring som advokat. 

  1. Ingen “impulsshopper” advokatydelser. Kunderejsen er længere end ved mere enkle og intuitivt forståelige produkter som eksempelvis tøj eller mobilopladere
  2. Målgruppen skal (ofte) uddannes til at forstå sit behov. 
  3. Valget af dig som fagperson bliver afgjort af, om klienten har tillid til dig

Og er der noget medie, der kan imødegå de udfordringer, så er det nyhedsbreve. 

Med nyhedsbreve får du både mange flere direkte kontaktpunkter med din kunde (nogle taler om, at vi skal påvirkes mellem 7 og 21 gange, før vi skrider til handling) samtidig med at kanalen er meget mere effektiv at sælge igennem end eksempelvis sociale medier. 

Effektiv markedsføring via nyhedsbreve kræver, at du: 

  1. Giver målgruppen en rigtig god grund til at tilmelde sig
  2. Tilrettelægger dit mailflow, så du både opbygger tillid og købsbehov
  3. Skriver dine salgsmails, så kunderne rent faktisk trykker på “kontakt mig”-knappen

Jeg har lavet et minikursus i e-mail markedsføring gennem nyhedsbreve for advokater, konsulenter og andre videnstunge fagpersoner. 

Denne guide viser, hvordan markedsføring for advokater blandt andet kan laves via nyhedsbreve.

5. Annoncering – sæt fut under strømmen af klienter

Alt andet i denne guide kan du sådan set gøre – stort set – gratis, hvis du gør det selv og betaler med din tid.

Annoncering koster derimod penge up front, men investeringen er godt givet ud, hvis du gør det rigtigt. 

Men hvordan gør du? 

Igen afhænger det af din målgruppe, og hvilke platforme du markedsfører dig på. 

Typisk vil du kunne sætte fut under din klientstrøm ved at bruge annoncekroner på sociale medier eller søgemaskiner. 

Annoncering på LinkedIn – for erhvervsadvokater

Sælger du advokatydelser B2B, er LinkedIn som sagt et oplagt socialt medie at markedsføre dig på. 

Her kan du også annoncere. 

Det særligt smarte ved annoncering på LinkedIn er, at du kan målrette annoncer ikke kun til folk med specifikke titler, men også til personer, der arbejder i et specifikt firma. 

(Mindblowing, jeg ved det!) 

Du kan også markedsføre dig mod personer, som allerede har besøgt din hjemmeside og på den måde holde dig aktuel hos dem, der allerede har udvist interesse for dine ydelser.

Annoncering på Facebook/Instagram – når dine klienter er privatpersoner

Markedsfører du dig til privatpersoner, har du verdens bedste annoncemotor på din side her. 

Du kan eksempelvis: 

  • Annoncere direkte til folk, som har besøgt din hjemmeside og udvist interesse i dine ydelser (retargeting)
  • Annoncere din “freebie” (altså, din lokkemad for nyhedsbrevet) for at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  • Annoncere med formålet at få folk til at give dig deres kontaktoplysninger, så du kan ringe dem op for en afklarende samtale

Annoncering på Google – vær sikker på at blive fundet

Selvom du har optimeret din hjemmeside til at blive fundet på Google, kan konkurrencen på enkelte søgeord være rigtig hård. 

For at imødegå det kan du vælge at lægge annoncekroner i, at din hjemmeside dukker op blandt de første søgeresultater, når potentielle klienter søger på noget i relation til dine ydelser. 

Du kan eksempelvis annoncere på: 

Blogindlæg – for at få trafik, som du så igen kan annoncere imod på sociale medier

Din freebie – for at få folk til at skrive sig op til nyhedsbrevet

Dine salgssider – for at få det direkte salg.

Forvirret? Jeg hjælper dig gerne

Contentsnedkeren har specialiseret sig i tekstforfatning og online markedsføring for videnstunge erhverv som eksempelvis advokater, konsulenter og psykologer, der sælger ydelser. 

Jeg hjælper også gerne dig med at blive skarp på din online markedsføring. 

Book 20 minutters gratis og uforpligtende sparring, hvor vi vender din konkrete udfordring. 

Og nej… jeg er ikke sådan en Sælger-Helge, der prakker dig en masse på. Du vælger selv, om du efter vores samtale vil arbejde videre med din markedsføring selv, hyre mig eller en anden til at hjælpe dig. 

Så – hvad har du egentlig at miste? 

(Svaret er 20 minutter)

Book 20 minutters sparring via formularen nedenfor. 

Book gratis sparring

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt Contentsnedkeren

Ring til mig direkte på 42 64 24 70 (hverdage mellem kl. 8 og 17), eller send en besked samt dine kontaktoplysninger nedenfor.

Jeg ringer til dig inden for max 24 hverdagstimer.

Så tager vi en (uforpligtende) snak om, hvad din markedsføring har brug for netop nu – og om jeg er den rette til at hjælpe dig.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

5 måder du kan bruge en blog i din markedsføring

En blog kan være enormt effektiv del af din markedsføring. Både som selvstændig, virksomhed og personligt brand.

Der er særligt fem måder, du kan gøre brug af en blog til at få synlighed og kunder på.

Share This