-----------------------------------

Guide for coaches: Sådan markedsfører du dig online og får flere klienter

af Content marketing

Du ved sikkert godt, hvor vigtig din online markedsføring er for dit salg som coach.

Men hvordan gør du det – sådan helt konkret?

Denne guide giver dig fem trin til din markedsføring online som selvstændig coach.

Men først… hvorfor er online markedsføring så vigtigt? 

Online synlighed er altafgørende for dit kundeflow

Undersøgelser slår gang på gang fast, at vores købsresearch er rykket online. Ofte foretager kunderne op mod 50-70% af kunderejsen selv online.

Uden online synlighed risikerer du altså først og fremmest, at du slet ikke bliver opdaget af din målgruppe.

Men én ting er synlighed. Noget andet er at opbygge tillidsfulde relationer – uden at mødes ansigt til ansigt. 

Derfor er det sjældent nok med synlighed i sig selv. Du skal have en plan for, hvordan du veksler den synlighed til en mere kontinuerlig dialog – selvom dialogen nogle gange kan føles som en monolog. 

På den måde får du halet klienter ind gennem din salgstragt. 

Tragten kan se sådan her ud: 

Men hvordan gør du… sådan helt lavpraktisk?

Det hjælper jeg dig, som er coach, med i dette blogindlæg.

Du får fem trin til at blive synlig og opnå kendskab i din målgruppe, vække interesse og købelyst gennem tillid og få salget.

(Og i en sidebemærkning: At have en solid strategi for din online markedsføring gør, at dit salg føles langt mindre opslidende og nervepirrende end opsøgende koldkald. Særligt inden for et felt som coaching, hvor der oftest er meget personlige problemer i spil for dine klienter kan det virke akavet og pinligt)

De fem trin til synlighed, tillid og salg er:

1. SEO: Hjælp dine kunder med at finde dig

2. Blog: Få synlighed og kendskab ved at dele viden

3. Sociale medier: Vis, hvem du er og opbyg kendskab 

4. Nyhedsbreve: Positionér dig som eksperten og opnå tillid og tætte relationer

5. Annoncering: Sæt ild til din markedsføring med mønter i maskinen

Lad os dykke ned i de enkelte trin.

1. SEO: Hjælp dine kunder med at finde dig

SEO – eller søgemaskineoptimering – er kunsten at hjælpe dine kunder med at finde dig, når de leder efter dig. 

Vi nørder kalder det også inbound marketing.

I stedet for kun at “råbe” dine budskaber ud i annoncer og opslag på for eksempel sociale medier, så skriver du dine hjemmesidetekster med de ord, som dine kunder bruger, når de leder efter ydelser som dine. 

Fakta: Hvad er SEO?

SEO består af tre discipliner:

Teknisk SEO

Det er de tekniske dele af din hjemmeside, som skal spille for, at Google kan lide den. Eksempelvis hvor hurtigt den loader (så brugerne ikke skal vente for længe på, at siden dukker frem), og at den er mobiloptimeret (så de 80% af brugerne, som besøger din hjemmeside via mobilen ikke bliver frustrerede over, at den kun virker på computer)

Off page SEO

Det er ting som de links, du modtager fra andre hjemmesider. Google vurderer blandt andet på, hvor mange andre der linker til din hjemmeside, fordi det viser robotten, at du laver godt indhold. Den kigger også på, hvor troværdige de hjemmesider, der linker til dig, er. 

On page SEO

Det er de tekster, billeder, video og andet indhold, som ligger på din hjemmeside. Ved at bruge de rigtige søgeord, som dine potentielle klienter søger på, hjælper du Google med at vise relevante resultater – for eksempel netop din hjemmeside

I dette indlæg behandler jeg din on page SEO. Altså, dine tekster og dit indhold på hjemmesiden. 

Som coach vil du særligt have gavn af: 

Lokal SEO

En Google My Business-profil

Fagspecifik SEO

Lokal SEO

I nogle tilfælde vil du have et naturligt geografisk opland som coach. Særligt hvis du primært coacher folk 1:1 eller i grupper, hvor I fysisk er sammen. 

Her kan du optimere din hjemmeside, så du bliver fundet, når potentielle klienter søger efter en coach i nærområdet. 

Det er eksempelvis søgninger som: 

  • Coach København
  • Coach Odense
  • Coach Esbjerg

Google My Business – kom på landkortet

At optimere dine hjemmesidetekster efter lokalområdet er ikke din eneste mulighed for at blive fundet på geografi. 

Du kan også – helt gratis – oprette din virksomhed på Google My Business. 

På den måde dukker du op på Google Maps (som ofte er øverst blandt søgeresultaterne), når dine kunder søger. 

Se for eksempel her en søgning på “Coach København”:

Sådan opretter du en profil på Google My Business

  1. Gå ind på Google My Business via dette link: https://www.google.com/intl/da_dk/business/ 
  2. Klik på “administrér min profil”
  3. Følg guiden og udfyld oplysningerne om din virksomhed
  4. Nu sender Google dig et postkort med en kode. Der kan gå op til 14 dage. 
  5. Når du modtager postkortet, guider Google dig igennem resten af processen

Fagspecifik SEO

Lokal SEO og Google My Business er ikke altid nok. 

For hvad gør dine kunder, som står med et specifikt problem? 

De søger (i hvert fald nogle gange) en fagperson, som er specialiseret i netop deres problemstilling. 

Det kan være, at:

  • En selvstændig er ved at gå ned med stress og har brug for coaching til at håndtere sin virksomhed
  • En småbørnsmor ikke er glad for sit job og har brug for coaching til at finde ud af, hvad hun skal i stedet
  • En ejerleder har svært ved at håndtere konflikter i medarbejderstaben

Når en potentiel klient står med så konkrete problemer, ved de nogle gange godt, at det ikke er en hvilken som helst coach, vedkommende skal have fat på. 

Den selvstændige, som er ved at gå ned med stress, søger måske på “stresscoach”.

Småbørnsmoderen søger måske på “karrierecoach”.

Ejerlederen søger måske en “ledercoach”. 

Så afhængigt af netop dit speciale og dine potentielle klienters søgninger, kan det være, du skal være endnu mere præcis i dine SEO-tekster.

For eksempel kan du så optimere teksterne efter: 

  • Stresscoach København
  • Karrierecoach Silkeborg
  • Ledercoach Aalborg

Søgeordene afhænger dels af din forretning, dels af de ord din målgruppe bruger. 

Stærke hjemmesidetekster sikrer dig salget

Dine potentielle klienter skal ikke kun finde din hjemmeside. De skal også kontakte, booke eller købe på baggrund af den.

Derfor er det ikke kun vigtigt, at teksterne gør, at dine kunder kan finde dem via Google. De skal jo også gerne… sælge dine ydelser. 

Få en forlomme til effektive salgstekster i min guide her. 

Snup guiden til sælgende tekster

2. Blog: Få synlighed og kendskab ved at dele viden

Hvordan kommer du til at fremstå kompetent, så din målgruppe får tillid til dig som coach, stresscoach, erhvervscoach eller udbyder af en coachuddannelse?

Det kan du eksempelvis gøre ved at dele ud af din viden. Eksempelvis på en blog.

Dine blogs kan være:

  • Traditionelle blogindlæg (som dette) i form af tekster og billeder
  • Videoer eller lydfiler
  • Eller en kombination

Det er vigtigt at have i hvert fald nogle skrevne blogindlæg, da det er teksterne, Google indekserer – og det hjælper dig på vej opad Google rangstige. 

Gennem blogging hjælper du dine kommende klienter ved at svare på nogle af de indledende spørgsmål, de har.

Du kan også skrive SEO-blogs, som har det primære formål at få de mennesker – som har de problemer, du løser – til at finde dig. 

På den måde får du synlighed, troværdighed og mulighed for at fastholde deres opmærksomhed og opbygge en relation.

Nu kan du nemlig lokke dem med mere gratis viden og få dem ind på din e-mailliste (dit nyhedsbrev), opfordre dem til at kontakte dig direkte for en indledende snak eller ramme dem med retargeting-annoncer.

Blogging hjælper dig med at få den indledende synlighed og troværdighed, du behøver. 

Men hvad skal du så blogge om som coach? 

Ja… der går mange i stå. 

Men det behøver slet ikke være kompliceret at finde på emner. 

5 idéer til blogindlæg for coaches: 

  • Blog om de spørgsmål, dine klienter oftest stiller
  • Blog om det, de spørger om på Google
  • Blog om det, de søger på på YouTube
  • Blog om de største myter, din målgruppe går rundt med
  • Blog om de største fejl, din målgruppe begår, som forhindrer dem i at opnå deres ønskede resultat

Få flere værktøjer til, hvordan du finder emner til indhold til blogindlæg og opslag på sociale medier her.

Når du har brugt tid på at skrive dine blogindlæg, så kan du linke til dem på dine sociale medier – eller splitte indholdet op i mindre bidder og dele det løbende. 

Hvilket bringer mig til…

3. Sociale medier: Vis, hvem du er og opbyg kendskab 

Mange coaches, terapeuter, behandlere og andre fagfolk, som lever af at hjælpe andre, kan ikke lide denne her. 

For ja… når vi taler markedsføring på sociale medier, så kommer det til at handle (en lille smule) om dig. 

Sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn er nemlig supergode til at brande og synliggøre din virksomhed og opbygge kendskab til dig som coach. 

Men hvilke sociale medier skal du vælge? 

Det afhænger af, hvor din målgruppe er. Her er nogle tommelfingerregler. 

LinkedIn er oplagt for erhvervscoaches 

I øjeblikket (skrivende stund oktober 2020) er LinkedIn en ren gavebod af gratis rækkevidde på din personlige profil. 

Det kan du særligt udnytte som erhvervscoach, der målretter dig ledere og medarbejdere i job. 

(For en god ordens skyld: Du kan også få gode ting ud af LinkedIn som ikke-erhvervscoach, men fordi LinkedIn er et mere fagligt socialt medie, vil det være særligt godt til dig, som arbejder med problematikker som stress, karriere, arbejdsliv og lignende)

På LinkedIn kan du for eksempel:

  • Dele blogindlæg om konkrete problemstillinger, du ved, din målgruppe kæmper med
  • Lokke med en “freebie” eller “leadmagnet” – altså, et stykke gratis indhold som eksempelvis en tjekliste, en e-bog eller en guide – for at få potentielle klienter ind på dit nyhedsbrev
  • Lave personlige opslag fra din hverdag
  • Vise stærke cases med tidligere klienter, som viser, hvad du kan

Find eventuelt nogle faste indholdsformater. Så skal du ikke opfinde den dybe tallerken hver gang. Derimod kan du forudproducere for eksempel blogindlæg, cases og lignende, så du aldrig løber tør for indhold. 

Facebook eller Instagram – et oplagt valg for mange coaches i privatsfæren

Sociale medier som Facebook og Instagram er fænomenale til at vise din personlighed, værdier og holdninger. Særligt, hvis du er på “jagt” efter privatpersoner som klienter. 

At vise din personlighed og faglighed skaber tillid og synlighed.

Har du kvinder som målgruppe og coacher du klienter om problemer i privatsfæren, så er Instagram eller Facebook et oplagt bud på en god kanal for dig. 

Uanset hvilke medier der passer til din målgruppe, så har jeg to anbefalinger:

1) Vælg hellere ét medie og gør det godt

Det er bedre at gøre én ting rigtig godt, end at gøre en masse ting jævnt dårligt. 

Vær ærlig over for dig selv: Hvor mange sociale medier kan du holde liv nok i til, at du får din investering i tid tilbage i penge? 

2) Del (primært) indhold med udgangspunkt i din målgruppe

Ligesom med dine blogindlæg bør du have fokus på at lave indhold med udgangspunkt i din målgruppe, dens problemer, udfordringer og spørgsmål.

Men du kan også sagtens krydre dine sociale medier med billeder fra din hverdag, små, sjove observationer eller måske endda holdninger til aktuelle nyheder. 

Du skal prøve dig frem, men forsøg altid at give fire-fem gange så meget værdi (det vil sige gratis viden) som salg. 

Vores adfærd på sociale medier er… social. Derfor vil for mange ivrige salgsopslag ofte ende med dårlig organisk – gratis – rækkevidde. 

4. Nyhedsbreve: Positionér dig som eksperten og opnå tillid og tætte relationer

Jeg siger det ikke kun, fordi du er coach. Jeg siger det til alle, som lever af at sælge viden – uanset om det er som selvstændig eller som en del af en mindre virksomhed. 

Få gang i et nyhedsbrev. 

Det er der fem gode grunde til:

  1. Nyhedsbrevet er dit eget medie – du har 100% kontrol over det
  2. Markedsføring gennem nyhedsbreve er uhyggeligt billigt (du kan komme i gang fra 0 kroner)
  3. Du mindsker risikoen for at miste kontakten med din målgruppe, hvis dine sociale medier for eksempel bliver hacket eller lukket
  4. Du behøver færre annoncekroner – fordi prisen på annoncer hele tiden stiger, men det koster dig ikke ekstra at sende flere nyhedsbreve
  5. Nyhedsbreve sælger mellem 38 og 42% bedre end sociale medier, bannerannoncer og hvad du ellers har af muligheder for at markedsføre sig

Men hvordan bruger du nyhedsbreve som coach?

Kom i dybden med det i mit minikursus her (det koster dig 0 kroner), hvor du lærer: 

  • Hvordan du får (mange flere) tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  • Hvordan du sælger til nye modtagere på autopilot
  • Hvordan du sælger til dine læsere løbende gennem kampagner

Snup minikurset i nyhedsbreve

5. Annoncering: Sæt ild til din markedsføring med mønter i maskinen

Godt. Du har nu: 

  • Søgemaskineoptimeret din hjemmeside
  • Tiltrukket kunder via blogs
  • Opbygget kendskab og synlighed via sociale medier
  • Fået tilmeldinger til dit nyhedsbrev, som du kan sælge til

Alt det kan du gøre næsten gratis ved at betale med din tid (du kan naturligvis også hyre mig eller en anden tekstforfatter/markedsføringsnørd til det, så du kan bruge din tid på din forretning…)

Men nogle gange bliver man utålmodig. Det kunne være rart, hvis det hele gik lidt hurtigere, ikke? 

Hvis klienterne væltede ind, så du ikke skulle bekymre dig om økonomien? 

Dette punkt kan du ikke gøre uden at skulle have penge op af lommen. Men det kan hurtigt blive en fornuftig forretning.

Du kan annoncere på sociale medier og søgemaskiner og sætte turbo på klientstrømmen. 

Facebook- og Instagram-annoncering

Her er eksempelvis tre typer af effektive annoncer for coaches på Facebook og Instagram:

  1. Like-annoncer
    Er du nystartet, og vil du gerne have flere følgere på Facebook eller Instagram? Så kør en like-kampagne målrettet dine drømmeklienter, hvor din målsætning er at få flere følgere (Men stir dig ikke blind på antallet af følgere. Det er ikke afgørende for, om du får en sund forretning).

  2. Trafik-annoncer
    Få dine blogindlæg eller podcasts længere ud. Kør en trafikkampagne på nogle udvalgte af dem rettet mod din målgruppe. Bonus: Du kan bruge data fra kampagnen til at køre andre annoncekampagner mod dem efterfølgende.

  3. Lead-annoncer
    Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, eller få folk, som har besøgt dit website og udvist interesse, til at kontakte dig direkte for en afklarende samtale. 


Du kan selvfølgelig også gå til stålet og reklamere for konkrete forløb eller tilbud. Du skal bare være opmærksom på, at en “kold” målgruppe oftest ikke er klar til at springe på. 

Derfor har du brug for trafik og synlighed og data på det, så du kan målrette tilbud til folk, som allerede har udvist (digital) interesse.

Vi har som mennesker ofte brug for både tillid til fagpersonen og en erkendelse af, at vores problem er stort nok, før vi hiver muldvarpen op af lommen.

Annoncering på Google via Google Ads

Er du et utålmodigt gemyt, der ikke kan vente på, at dine søgemaskineoptimerede tekster og blogindlæg slår igennem? 

Så kan du jo også betale Google for at komme øverst i søgeresultaterne. 

Her kan du se et eksempel på, hvordan det ser ud for brugerne, når de for eksempel søger på “erhvervscoach”:

På Google Ads betaler du pr. klik. Det vil sige, hver gang nogen klikker på din annonce og havner på dit website, så koster det annoncekroner. 

Derfor er det vigtigt, at du:

  1. Sikrer dig, at siden, de lander på, er optimal i forhold til dit mål – fx at få deres e-mailadresse eller få dem til at booke en afklarende samtale
  2. At du holder tæt øje med, hvordan dine annoncer performer, så du ikke smider penge ud af vinduet

Googles annonceplatform er både lidt bøvlet og potentielt ret dyr. Du kommer længst med din annoncering, hvis du løbende indsamler data, analyserer på dine kampagner og optimerer dem.

Vil du ikke bruge tiden på det, kan det være godt givet ud at hive fat i en specialist.

Forvirret? Hjælpen er nær…

Jeg hedder Ninna. Jeg uddannet journalist og driver Contentsnedkeren, som er specialiseret i tekstforfatning og online markedsføring for videnstunge erhverv som for eksempel coaches, terapeuter og konsulenter.

Jeg hjælper også gerne dig med at blive skarp på din online markedsføring. 

Du får altid 20 minutters gratis sparring på din markedsføring hos mig, når vi ikke har talt sammen før. 

Sparringen kan du bruge på spørgsmål som: 

  • Hvordan skal dit markedsførings-setup se ud?
  • Hvad skal du dele på sociale medier?
  • Hvordan får du din hjemmeside til at sælge mere for dig?
  • Hvordan får du flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev? 

Og nej… jeg er ikke sådan en Sælger-Helge, der prakker dig en masse på. Du vælger selv, om du efter vores samtale vil arbejde videre med din markedsføring selv, hyre mig eller en anden til at hjælpe dig. 

Så – hvad har du egentlig at miste? 

(Svaret er 20 minutter)

Book 20 minutters sparring via formularen nedenfor. 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt

Send mig en mail her

 

Du er velkommen til at sende mig en mail via formularen nedenfor, hvis du ønsker at booke et afklaringsmøde eller en bestemt ydelse. Du kan også fange mig på telefonnummer 4262 2470 på hverdage mellem klokkn 8 og 17.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

5 måder du kan bruge en blog i din markedsføring

En blog kan være enormt effektiv del af din markedsføring. Både som selvstændig, virksomhed og personligt brand.

Der er særligt fem måder, du kan gøre brug af en blog til at få synlighed og kunder på.

Share This