-----------------------------------

5 måder du kan bruge en blog i din markedsføring

af Content marketing

En blog kan være enormt effektiv del af din markedsføring. Både som selvstændig, virksomhed og personligt brand.

Der er særligt fem måder, du kan gøre brug af en blog til at få synlighed og kunder på. 

Dem gennemgår jeg i dette blogindlæg

Men først: 

(Og hvis du er mere til at hoppe direkte til, hvordan du udnytter en blog mest effektivt i din markedsføring, så klikker du bare lige her)

Hvad er en blog?

Ifølge Wikipideas definition af en blog er “en hjemmeside, som opdateres jævnligt med korte tekster (indlæg eller poster) med den nyeste øverst.”

Blog er en forkortelse for “Weblog”, som blogs hed, da de begyndte at dukke op på internettet i 1990’erne.

En blog kan både være en hjemmeside med indlæg i privat regi eller kommercielt regi. 

Enten kan bloggen fungere som en lystbetonet hobby, hvor du blogger om emner, der interesserer dig, som reklame for din virksomhed eller som en indtægtskilde i sig selv, hvor du som blogger tjener penge på annoncer. 

I dette indlæg fokuserer jeg på blogs brugt i relation til en virksomhed eller et personligt brand. 

Virksomhedsbloggen kan for eksempel handle om at besvare kundernes typiske spørgsmål eller inspirere dem dem til at købe. Virksomheder bruger også blogs til at komme længere op i Googles søgeresultater. 

Derfor fungerer blogs ofte som en del af en virksomheds content marketing-strategi. 

Hvordan laver man en blog?

Det afhænger af, om du har en hjemmeside i forvejen eller ej. 

Har du allerede en hjemmeside, er det i de fleste tilfælde muligt at oprette en underside, hvor alle dine blogindlæg ligger på. 

Hvis du ikke allerede har en hjemmeside, så skal du begynde der. 

Tre trin til at lave en blog: 

  1. Vælge et godt domæne
  2. Købe plads og hosting på et webhotel
  3. Sætte bloggen op – eventuelt i WordPress, som er et gratis open source-system

Når du har gjort det, kan du faktisk gå i gang med at blogge med det samme. 

Det kan dog være en god idé at tænke bloggen ind i forhold til resten af din hjemmeside og ikke kun fokusere på bloggen, hvis du vil udnytte den kommercielt til din virksomheds markedsføring.

Her skal du blandt andet sikre dig, at de øvrige sider på din hjemmeside sælger dine varer og ydelser effektiv.

Hvordan skriver man en blog?

På mange måder minder det at skrive en god blog om, når journalister skriver artikler. 

Den skal indeholde substans, som enten gør læserne klogere, underholder dem eller inspirerer.

En blogpost skal indeholde: 

  • En fængende overskrift, der giver læseren lyst til at klikke/læse videre
  • Eventuelt en underoverskrift som appetitvækker for indholdet
  • En brødtekst, hvor du i et letlæseligt sprog informerer, underholder eller på anden vis giver læseren værdi

Jo bedre du formår at tage temaer op, som din målgruppe vil finde interessante, jo større trafik vil du sandsynligvis få på det enkelte indlæg og din blog i det hele taget.

Blogindlæg kan også indeholde: 

  • Indlejrede videoer
  • Lydfiler
  • Links til andre relevante hjemmesider eller andre indlæg på din blog
  • Billeder
  • Infografikker
  • Faktabokse

Det hjælper ofte læseren, at teksten er krydret med andre elementer. 

De fem mest effektive måder at bruge en blog til markedsføring

Godt! Vi har været omkring, hvad en blog i det hele taget er, hvordan du laver én og hvordan du skriver et blogindlæg. 

Nu kommer vi til creme de la creme af det hele: Fem måder, du effektivt kan bruge bloggen til at skaffe din virksomhed synlighed og kunder. 

#1: Branding af dig som ekspert og fagperson

Brug en blog til at brande dig som eksperten på dig fagområde.

Er du selvstændig konsulent, behandler, terapeut eller på anden vis en selvstændig, som lever af at sælge din viden? 

Så er en blog en oplagt del af brandingen af dig som ekspert og fagperson. 

Brug bloggen til at demonstrere din faglighed, svare på dine kunders spørgsmål, inspirere, uddanne eller underholde dem. 

På den måde viser du gennem din blog, at du har din faglighed i orden.

#2: Få trafik til din hjemmeside

En blog hjælper dig med at få mere trafik til din hjemmeside. For eksempel når du deler blogindlæg på sociale medier.

Med en blog på din hjemmeside kan du bruge de enkelte indlæg til at give trafik til din hjemmeside. 

Du kan dele indlæggene på dine profiler på sociale medier (for eksempel Facebook, Instagram og LinkedIn). Jo flere folk som klikker ind på din blog, jo mere trafik får du på din hjemmeside.

Det smitter både positivt af i forhold til Google (som godt kan lide sider, der bliver besøgt) samtidig med at du øger chancen for, at dine potentielle kunder i det hele taget finder din hjemmeside.

#3: SEO: Hjælp dine kunder med at finde dig

Søgemaskineoptimerede blogindlæg hjælper dig med at blive fundet på Google, når dine kunder leder efter dig.

Én ting er de blogindlæg, du deler på sociale medier for at drive trafik. Noget andet er at blive fundet på Google, når dine potentielle kunder søger på ord og vendinger, som er relateret til det, du sælger. 

Her kan du effektivt bruge en blog til at lave indlæg, som primært har til formål at hjælpe din målgruppe med at finde dig, når de researcher. 

Det er en god idé at lægge en SEO-strategi, inden du går i gang, så du ikke kommer til at konkurrere mod dig selv på de samme søgeord. 

Du kan også få hjælp til både SEO-strategi og SEO-blogs af en professionel tekstforfatter, som hjælper dig med at komme til at rangere højt på de vigtigste søgeord for din forretning. 

#4: Skab indhold til dine nyhedsbreve

Har du et nyhedsbrev, hvor du sælger dine ydelser til din målgruppe? Så kan du bruge en blog til at holde kontakten med dem.

Bruger du nyhedsbreve som en del af din markedsføring? 

I så fald er bloggen en oplagt makker. 

Du kan nemlig dele dine blogindlæg i dine nyhedsbreve. Dels for at have indhold og flere kontaktpunkter med dit publikum – dels for at få trafik til din hjemmeside. 

På den måde øger du chancen for, at dine nyhedsbrevslæsere også kommer ind på din hjemmeside og surfer rundt. 

Og hvem ved: Måske er det lige det sidste puf, der skal til, før de ringer og hyrer dig? 

#5: Sæt ild i dine annoncer

De personer, som besøger din blog, kan du målrette annoncer efter. Brug bloggen strategisk og ram endnu mere præcist med dine annoncer.

Den sidste måde, du kan bruge blogindlæg på, er én, som jeg selv har brugt med ret stor succes. 

Jeg har annonceret på blogindlæg mod en meget specifik målgruppe på Facebook og derefter fulgt op med andre tilbud. 

Hvis det lyder lidt avanceret, så kommer jeg lige med et konkret eksempel.

Lad os sige, at du er psykoterapeut og er specialiseret i behandling af stress. 

Du skriver et blogindlæg, som hedder: 

5 tegn på stress, du skal tage alvorligt med det samme

Derefter kører du en trafikkampagne på Facebook med en målgruppe, der ligner dine kunder. 

Det er første del af salgstragten: At dit publikum 1) opdager, at du findes og 2) erkender, at de (måske) har et problem, som du kan hjælpe dem med.

Derefter følger du så op med en lead-annonce for dit nyhedsbrev mod dem, som har klikket ind. 

Og derefter kan du så igen “sælge” dine læsere ønsket om at booke en tid til stressbehandling hos dig i dit nyhedsbrev. 

Du kan også lave kopimålgrupper af de personer, som har besøgt din hjemmesides blogs – og derved gå ud og hapse flere kunder, der ligner den målgruppe, du allerede har.

Kagen kan skæres på mange måder. Det er blot nogle eksempler på, hvordan du kan bruge blogs til at få dine annoncer til at performe bedre.

Alt afhængigt af din forretning vil den ene eller anden strategi formentlig være at foretrække.

En blog har mange fordele for din virksomhed

Der er altså både synlighed, branding, trafik, bedre Google-placeringer og mere effektiv annoncering at hente ved at blogge i din virksomhed. 

Har du fået blod på tanden efter at starte en blog? 

Selvom en blog kan gøre mange gode ting for din markedsføring, må du ikke glemme resten af din hjemmeside.

Bloggen kan hjælpe dig med trafik og branding, men det er dine salgssider, som får penge i kassen.

Her kan du snuppe min guide til hjemmesidetekster, der sælger.

Guide til hjemmesidetekster, der sælger

Brug for hjælp..?

Jeg hedder Ninna Andreasen, er uddannet journalist og selvstændig tekstforfatter og markedsføringsnørd. 

Jeg hjælper hver dag soloselvstændige og virksomheder, som lever af det, de har mellem ørerne, med at trænge igennem med blogs, nyhedsbreve, sociale medier og anden indholdsbaseret markedsføring. 

Jeg hjælper også gerne dig i gang med enten strategi og rådgivning eller konkret tekstforfatning af blogindlæg. 

Send mig en besked via formularen nedenfor. Så kontakter jeg dig indenfor 24 hverdagstimer. 

Få 20 minutters gratis sparring

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt

Send mig en mail her

 

Du er velkommen til at sende mig en mail via formularen nedenfor, hvis du ønsker at booke et afklaringsmøde eller en bestemt ydelse. Du kan også fange mig på telefonnummer 4262 2470 på hverdage mellem klokkn 8 og 17.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

5 måder du kan bruge en blog i din markedsføring

En blog kan være enormt effektiv del af din markedsføring. Både som selvstændig, virksomhed og personligt brand.

Der er særligt fem måder, du kan gøre brug af en blog til at få synlighed og kunder på.

Share This