-----------------------------------

Hvad er AIDA-modellen?

af Copywriting

AIDA-modellen er en kommunikationsmodel, som hjælper dig med at markedsføre din virksomheds ydelser eller produkter.

AIDA er en forkortelse for:

A: Attention (opmærksomhed)

I: Interest (interesse)

D: Desire (begær)

A: Action (handling)

Du kan også se AIDA-modellen som en tragt som denne her:

AIDA-modellen vist som en salgstragt.

AIDA er fire elementer i klassiske salgstragter, hvor du begynder med at have en større mængde af potentielle kunder, som bliver opmærksomme på dig. 

En mindre del af dem bliver interesserede i dine ydelser eller produkter. 

Færre endnu får “begær” efter ydelsen eller produktet og slutteligt har du dem, der ender med at blive dine reelle kunder. 

Altså dem, som foretager sig en handling og booker en tid, køber dit produkt, eller hvilken form for handling dine kunder skal gøre for at handle med dig.

Du kan bruge AIDA-modellen på enkelte salgs- og reklametekster. Du kan også have modellen i baghovedet i din markedsføring generelt. Det sidste vender jeg tilbage til. 

Eksempel på brug af AIDA-modellen i salgstekster

Lad os lege, at du er karrierecoach. Du skal have skrevet en salgsside på din hjemmeside, som skal lokke kunderne til at kontakte dig med henblik på at begynde et forløb hos dig.

Du kan nu bruge AIDA-modellen sådan her:

Få målgruppens opmærksomhed (attention)

For eksempel: “Er din karriere gået i stå? Bliver andre forfremmet, selvom du burde stå forrest i køen? Bliver lederjobbet ved at glide ud af hænderne på dig?”

Gør målgruppen interesseret i din ydelse (interest)

For eksempel: “I mit karrierecoaching-forløb får du værktøjerne til at få den forfremmelse, du fortjener.”

Væk målgruppens begær (desire)

For eksempel: “Jeg har hjulpet over 100 ambitiøse professionelle som dig med at tage næste trin op på karrierestigen. Jeg kan også hjælpe dig med at lægge konkrete planer, der sikrer dig det lederjob, du ønsker dig.”

Få målgruppen til at handle (action)

For eksempel: “Book en samtale via formularen her. Så ringer jeg dig op til en uforpligtende snak om, hvordan vi sætter turbo på din karriere.”

På den måde kan du bruge modellen til at sikre, at du faktisk når din målgruppe med budskabet og øger chancen for, at de handler med dig.

Brug tankerne bag AIDA-modellen i din generelle markedsføring

Så langt, så godt. 

Du kan anvende AIDA-modellen i dine salgstekster, men faktisk kan du også bruge tankegodset bag i din generelle markedsføring. 

For skal du have fat i nye kunder, skal du jo samme øvelse igennem. 

Dit publikum skal:

  • Lære dig at kende (du skal altså fange deres opmærksomhed)
  • Opnå interesse
  • Få lyst til at handle med dig
  • Blive kunder

Hvordan gør du det? 

Du kan eksempelvis opnå synlighed, kendskab og interesse via markedsføring på sociale medier

Du kan bygge mere interesse og lyst til at handle op gennem dit nyhedsbrev.

Du kan få dine potentielle kunder til at handle gennem en effektiv salgsside på din hjemmeside

Skal du bruge AIDA-modellen slavisk? 

Nej. Ingen modeller i verden er lavet til copy-paste. 

AIDA-modellen er – som overskriftsmodeller og andre modeller – grundlæggende principper, som du kan anvende i større eller mindre grad. 

Der vil være stor forskel på, hvilke af de fire elementer du skal lægge størst vægt på afhængigt af, hvor din kunde er henne på sin købsrejse. 

Eksempelvis kan der være stor forskel på, om en potentiel kunde ser dit opslag på Facebook, og om han har bevæget sig ind på din kontakt- eller salgsside. 

Hvad angår kontaktsiden, vil du typisk have et større fokus på handling (“Kontakt mig nu”), end du vil have på at fange kundens opmærksomhed. 

På Facebook vil du måske have særligt fokus på at skabe opmærksomhed og interesse i dine generelle opslag, mens dine annoncer derimod ofte vil opfordre til handling (for eksempel at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller købe et konkret produkt). 

Hvor stammer AIDA-modellen fra?

Nogle daterer modellen helt tilbage fra år 1898. 

Her skulle den amerikanske forretningsmand E. St. Elmo Lewis have udviklet den til at optimere salgsmøder – særligt i forhold til interaktionen mellem sælger og køber.

Andre mener, at Frank Hutchinson Dukesmith var den første til at bruge begrebet officielt i 1904, hvor han omtalte det i en artikel.

Uanset har modellen mange år på bagen. Og den virker. 

Få en forlomme: Sådan skriver du hjemmesidetekster, der sælger

Et vigtigt sted at udnytte AIDA-principperne er på din hjemmeside. Men særligt én fejl er udbredt i hjemmesidetekster, og det koster kunder og salg. 

Derfor har jeg lavet denne guide, som hjælper dig med at undgå, at dine kunder forlader hjemmesiden uden at købe. 

Snup guiden her

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Forfatteren

Hvem skriver? 

Ninna Andreasen, journalist.

Jeg er uddannet journalist og har specialiseret mig i content marketing.

Det har jeg, fordi jeg tror på, at fremtiden tilhører de virksomheder, der har oprigtig empati for deres målgruppe og hjælper dem – frem for at kvæle dem med salgsgas.

Jeg driver Contentsnedkeren.

Min mission er at hjælpe virksomheder til at få nye kunder og større salg gennem godt online indhold.

Det gør jeg ved at hjælpe dig med din content marketing-strategi, producere indhold og skrive tekster, som giver dig salg og loyale kunder.

 

Lad os holde kontakten

Kontakt

Send mig en mail her

 

Du er velkommen til at sende mig en mail via formularen nedenfor, hvis du ønsker at booke et afklaringsmøde eller en bestemt ydelse. Du kan også fange mig på telefonnummer 4262 2470 på hverdage mellem klokkn 8 og 17.

Læs også

Flere indlæg om emnet

 

Share This